השקעה במטבעות קריפטו: ביטקוין, אתריום, ריפל ועוד

תחיית מטבעות הקריפטו בעידן הקורונה

צירוף מופלא של מהות נכס פיננסי, עם אירוע ספציפי, הצליחו להחיות זירה רדומה יחסית.

אדם מסתכל על מדד ביטקויין בפלאפון

השקעה במטבעות קריפטו

לקראת סוף שנת 2018, כאשר מטבעות הקריפטו הגיעו לשווי של 20,000 דולר אמריקאי, היה קשה למצוא בברנז'ה הכלכלית-פיננסית מישהו שלא שמע על הייצור הזה, ואף בקרב הציבור הרחב פשטה השמועה שזוהי זירה חמה לעשיית רווחים מהירים. אז, כמו היום, נמצאו מומחים מעטים באמת לעניין הזה אבל כולם רצו לקחת חלק ב"מהפכה" החדשה.

כחלק מתהליך טבעי של דברים, דהיינו מן הנפילה הגדולה במחיר ועד משבר הקורונה, כל זירת מטבעות הקריפטו נעלמה מן העין כמעט לחלוטין. רק יודעי חן, ומתעניינים בטכנולוגיית ה-Blockchain, המיישמת באינטרנט את נושא המטבעות הווירטואליים, המשיכו להסתכל על הזירה ההיא ולמצוא בה עניין. סקירה קצרה זו תנסה להראות שעשוי להיות עניין מחודש כלפי הזירה, וזאת בגלל שתי סיבות נפרדות לחלוטין: משבר הקורונה ואירוע ספציפי לעולם המטבעות מן הסוג הזה.

מטבעות הקריפטו בסביבה הפיננסית של היום

נתחיל בהפעלה של הגיון בריא: מה הייתם מעדיפים להחזיק ככלל? משהו שקובעי המדיניות יכולים למוסס את ערכו אט אט, על ידי הדפסתו האינסופית, ולו למטרות טובות, או בנכסים שערכם נובע מגורם חיצוני למערכת הפיננסית הרגילה? משהו שיכול להוות מקום חניה דמוי מזומנים לעת מצוא, למסחר או לשמירת ערך לטווח ארוך? ברור שרובנו היו מעדיפים את האופציה השנייה, בתנאי שזו תהיה אופציה חוקית, נרחבת מספיק כמקובלת ולגיטימית, ושניתן לממשה ללא סכנה של רמאות או עלויות יקרות מדי.

בינתיים, קיימים שני סוגי נכסים "מנותקי מערכת פיננסית": מתכות יקרות פיזיות (זהב וכסף), או מטבעות הקריפטו, מה שמכונה המטבעות הווירטואליים. שני הסוגים האלו שואבים את ערכם מגורם מנותק מן הבנקים המרכזיים: כרייה פיזית או אלקטרונית. והנה, המתכות לגיטימיות אבל עולות המון להחזקה ולהפיכה לאלמנט של מסחר, כאשר מטבעות הקריפטו לוקים בחסר מבחינת הלגיטימיות שלהם. למרות זאת, אלו האחרונים, ממשיכים להתקיים, ואף לבנות תצוגת מחיר המעידה על התעניינות, כמו שנראה בהמשך.

דברים אלו היו נכונים בכל זמן, אך כאשר ווירוס הקורונה הגיע לחיינו, יחד עם צעדי התגובה של אותם קובעי המדיניות בדמות "נהר" של הזרמות למלחמה בו, אלמנט הבידוד מן המערכת הפיננסית הקיימת, ומן השחיקה הבלתי נמנעת במטבעות הרגילים, הפכו את המתכות ואת מטבעות הקריפטו לרלוונטיים עוד יותר.

אירוע ספציפי למטבע הקריפטו העיקרי

בנוסף לדברים אלו, ב-11 במאי השנה, קרה דבר עבור מטבע הביטקוין, ככל הנראה מטבע הקריפטו העיקרי. מדובר בעניין טכני אבל פשוט להבנה: התמורה שניתנה ל"כורים" של המטבע (מפיקי המטבעות באמצעות מחשבים) נחתכה לשניים, כפי שקורה סביב כל 4 שנים, או ליתר דיוק, כל פעם שמבוצעות 210,000 פעולות כרייה מאז ה"חציה" הקודמת. או במילים אחרות: על אותו מאמץ מחשובי יופקו מעכשיו חצי מן הכמות של המטבעות שהיו מופקים עד ה-11 למאי.

כידוע, הוגדרה כמות מוגבלת וסופית של מטבעות שיוכלו להתקיים בכלל, וזאת על ידי ממציאי המטבעות עצמם. לכן, יש צורך מתמיד של עלייה בקושי להפיק מטבעות עד הרגע שלא יהיה ניתן לעשות זאת יותר. כבר כיום כוח החישוב הדרוש לצורך כרייה (יצירת מטבע) הוא עצום ומוגבל לכאלו המוכנים להשקיע בזה הרבה מאוד כסף כדי להרוויח מעט יחסית מן הפעולה.

סיכום דברים לקראת הבאות

ראשית, ניתן לשער שהתנהגות מטבעות הקריפטו כמשפחה של נכסי השקעה, יחד עם המתכות היקרות, מהוות מפלט מסוים עבור מי שרואה אלמנט של סיכון בצעדי קובעי המדיניות. יחד עם אירוע ה"כרייה" שהוזכר לעיל, אשר הדגיש שוב את מהותן המצומצם בהגדרה, צפינו במגמה חיובית לאחרונה. האם מדובר בשינוי טקטי או אסטרטגי כלפי אותם מטבעות? ימים יגידו. הדבר תלוי בכמה גורמים, כאשר העיקריים שבהם הינם התמשכות המשבר הכלכלי והסתעפותו לכיוונים חדשים שעדיין לא חזינו בהם.

אם משבר הקורונה הרפואי, אשר כבר הסב עצמו למשבר מקרו כלכלי, יהפוך להיות גם משבר של השווקים הפיננסיים, יתכן כי הפופולאריות המחודשת של זירת נכסי המפלט תמשיך להיות בולטת, וביניהם אף מטבעות הקריפטו. חייבים לומר שקובעי המדיניות עשו עד כה עבודה נהדרת כדי למנוע התגלגלות המשבר לחלק הפיננסי של המשוואה. פתיחת הברזים המוניטאריים והפיסקאליים הבטיחו זאת עד עתה.

השפעות ה"גל השני" על השקעות במטבעות קריפטו

אך, כאמור, מי יידע אם "גל שני" או כל דבר אחר לא יטה שוב את הכף לכיוון הסכנה. כמו כן, יש לומר מיד שמטבעות הקריפטו, אינם קלים לרכישה בצורה הפיזית, כמו המתכות היקרות, מה שמוביל לירידה בציבור המשקיעים הדיגיטליים. מול זה יש לציין כי הטמעת טכנולוגיית ה-Blockchain בהרבה פרויקטים שלא קשורים למטבעות עצמם, קיום שוק של חוזים עתידיים על מטבעות הקריפטו, ו ניקוי אורוות בצד פלטפורמות המסחר של אותו עולם מיוחד, כל אלו מהווים צעדים לקראת הלגיטימציה של הזירה הזו.


כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

כביש ריק עם כיתוב 2020

תחזית ניהול תיקי השקעות לשנת 2020

איך תשפיע הריבית הנמוכה על ענף הנדל"ן? מה צפוי למרווחי האשראי של הבנקים? ומלחמת הסחר? זוהי תמונת הפתיחה ל-2020, וכך להערכתנו היא יכולה להתפתח – הפניקס ניהול תיקים.

קרא עוד
לוגואים של השקעות אלטרנטיביות

המוצר הבא בעולם ניהול תיקי ההשקעות

השקעות אלטרנטיביות הן הדבר החם בתחום ניהול תיקי השקעות. התחום של השקעות אלטרנטיביות נוגע במגוון תחומים: נדלן, קרנות גידור, פרייבט אקוויטי ועוד. גלו איך משקיעים

קרא עוד
צמח עם חצים לכמה כיוונים

פיזור סיכונים בניהול תיקי השקעות

בעולם ניהול תיקי השקעות קיימת הסכמה בדבר הקושי לתזמן השקעות ומודגש במיוחד החלק של ניהול הסיכונים. היכנסו לצפייה במדריך פיזור סיכונים

קרא עוד
אסטרטגיות השקעה בקרן גידור

קרן גידור - אסטרטגיות השקעה בקרנות גידור

קרן גידור הינה כלי יעיל לגיוון השקעות בסמגנטים חדשים, פיזור סיכונים וכו'. מהי קרן גידור? ואילו אסטרטגיות השקעה קיימות בקרנות גידור?

קרא עוד
השקעה במוצרים פאסיביים

השקעה במוצרים פאסיביים

מעוניינים להשקיע במוצרים פאסיביים? במדריך השקעה פאסיבית של הפניקס ניהול תיקים תוכלו ללמוד ולהכיר מהם היתרונות והחסרונות בהשקעה מסוג זה, למי היא מתאימה ועוד.

קרא עוד
ניתוח טכני של מדד ה-S&P500

התקווה הגדולה מהתנהלות מדדי ארה"ב

ניתוח טכני של מדד ה- 500S&P בזמן משבר הקורונה מבשר לנו על סדר, ועתיד ורוד יותר. מה שבא בקלות, גם באותה הקלות ייעלם? הניתוח המלא בכתבה הבאה של הפניקס ניהול תיקים

קרא עוד
סוחר במניות בפוזייצית חסר? הכר את תופעת השורטסקוויז

סוחר בפוזיציית שורט בשוק ההון? הכר את האויב הגדול שלך - תופעת השורט סקוויז

שורט סקוויז - תופעת לוואי לטכניקת מכירה בחסר אשר הוגדרה על ידי רבים בתור התגשמות החלום הרע של כל סוחרי השורט במניות. הפניקס ניהול תיקים עם ההסבר המלא

קרא עוד
השפעות הבנק הפדרלי על שוק ההון

הבנק הפדרלי מוביל צעדים שמייצרים מהפכים של 180 מעלות

הבנק הפדרלי (הפדרל ריזרב) הינו גורם בעל השפעה רבה על המסחר בשוק ההון, לרוב הבנק המרכזי אף משפיע עלינו באופן ישיר. הפניקס ניהול תיקים עם ההסבר והשפעות צעדי הפד.

קרא עוד
מהי קרן נאמנות

קרנות נאמנות – מהי קרן נאמנות, הגדרה, יתרונות וחסרונות

קרנות נאמנות - אחד מהכלים החשובים, המגוונים והמשפיעים בהרכב ניהול תיקי השקעות. מעוניינים ללמוד מהי קרן נאמנות, יתרונותיה וחסרונותיה של קרן נאמנות?

קרא עוד
השקעה במניות חברת SPAC

SPAC: כלי פיננסי להמונים שהיה שמור למקורבים בלבד

SPAC - כלי פיננסי להמונים שהיה שמור עד כה למקורבים בלבד, המאפשר לקחת חלק בהשקעות צמיחה, וגם במיזוגים ורכישות. הפניקס ניהול תיקים עם הסיבות לפופולאריות שעולה.

קרא עוד
כלי רוחב שוק

מבט על הנעשה מאחורי הקלעים בעזרת כלי רוחב שוק

מעוניינים להבין קצת יותר מהנעשה מאחורי הקלעים בשוק ההון ועולם ניהול ההשקעות? הפניקס ניהול תיקים עם מבט מאחורי הקלעים בעזרת כלי רוחב שוק.

קרא עוד
עבודתו של מנהל ההשקעות היא עבודה קשה ורבה

אלו הם גורמי ההחלטה העיקריים של מנהלי תיקי השקעות

מה הם גורמי ההחלטה העיקריים כאשר באים לנהל תיק השקעות? מבט על מסלול העבודה של מנהל ההשקעות העמוס במשימות.

קרא עוד
כסף לא גדל על העצים, אבל בהחלט אפשר להשקיע חכם, כך שיצמח

ניהול תיקים אקטיבי מול קופות גמל להשקעה

יודעים מה ההבדלים בין ניהול תיקים אקטיבי לעומת קופת גמל להשקעה? ההשוואה המקיפה והמלאה בכתבה הבאה.

קרא עוד
סטגפלציה – שילוב נדיר של אינפלציה ומיתון

סטגפלציה – הרע מכל העולמות

מהי סטגפלציה, האם אנחנו צריכים לחשוש ממנה? האם בכלל אנחנו באמת בדרך לשם, ואיך יוצאים ממצב שהוא נדיר בשוק אך בהחלט תרחיש סביר?

קרא עוד
אינדקס מניות

מהו מדד המניות הציבוריות שמייצג הכי טוב את מה שקורה בכלכלה של המדינה?

במאמר הבא נסביר על מדדי שווי שוק השונים, ומי יכול לשקף את הכלכלה האמריקאית המקומית בצורה הנכונה ביותר מבין כל מדדי המניות הציבוריות?

קרא עוד
הנפקות בבורסה – הר של כסף שמתגלגל וזורם מהמשקיעים לחברות במהירות

הנפקות – מבט על החלק הזה של שוק ההון

הנפקות חדשות לציבור (IPOS), הדעות עליהן כה חלוקות שניתן למצוא משקיעים בשוק ההון העוסקים רק בהן ועד כאלו שיזהירו אתכם מלגעת בהנפקות באופן מוחלט. מה האמת? בכתבה הבאה.

קרא עוד
משקיע בשוק ההון עם לפטופ ומכשיר נייד. זה מספיק לניתוחים מורכבים?

ניהול תיקים עצמאי או על ידי מנהל תיקים מקצועי?

מתלבט בין להשקיע באופן עצמאי בשוק ההון לבין שירותיו של מנהל תיקים מקצועי? בכתבה נרחיב על ההבדלים בין מנהל תיקים לבין ניהול השקעות פרטי.

קרא עוד
בשנת 2021 לא רק השקל התחזק, אלא גם המדדים של הבורסה הישראלית

שנת 2021 בבורסה הישראלית

סקירת שנת 2021 בבורסה הישראלית, מבט על המגמות, הסקטורים המובילים בשנה החולפת, המדדים העיקריים ועוד.

קרא עוד
הגנה על תיק ההשקעות בתקופות מעבר

הגנה על תיק ההשקעות בתקופות מעבר

הגנה על תיקי ההשקעות שלנו בתקופות מעבר, האם אנחנו מוכנים לשינוי, או לפחות ערוכים מפני חוסר הוודאות בשווקים? בהפניקס ניהול תיקים מסבירים איך נערכים

קרא עוד
ניהול תיק השקעות אישי - הפניקס ניהול תיקים

פסיכולוגיית המשקיעים – ערבוביה של אינטלקט ורגש

פסיכולוגיית המשקיעים: בין האינטלקט לרגש, איך נראה תהליך קבלת ההחלטות של המשקיעים בזמני המגמות השונות? בהפניקס ניהול תיקים מסבירים.

קרא עוד
שוק מסחר במניות

יחס ה Price Earnings-P/E - כמדד הפופולארי לאומדן ערכה היחסי של מניה

P/E הפרמטר הנפוץ ביותר מבין הפרמטרים הפונדמנטליים שקובע את ערכה היחסי של מניה בשוק, מה המשמעות, איך משפיע על ערך המניה ועוד. הפניקס ניהול תיקים מביאים לכם את כל המידע.

קרא עוד
שינוי התצורה של מחירי הנכסים הפיננסיים

אפשרויות שונות של תצוגת מחיר – אלמנט נוסף להבנה טובה של המגמה הקיימת

איך שינוי ותצוגה שונה של תצוגת מחיר הנכסים הפיננסיים יכולים להציג עבורכם אלמנט נוסף להבנה טובה של המגמה הקיימת בשווקים? בכתבה הבאה באתר הפניקס ניהול תיקים

קרא עוד
מומנטום – אינדיקאטור עזר עבור המשקיעים בשוק ההון

מומנטום – מהו ואיך ניתן להשתמש בו?

מומנטום בהשקעות. מעבר למהותו של המומנטום, נציג במאמר הבא דוגמה של אינדיקאטור שימושי בנושא מהו מומנטום? איך ניתן להשתמש בו ומה כדאי לדעת?

קרא עוד
סוחר בשוק ההון משתמש בפלאפון ומחזיק דולרים

תבניות מסחר בשוק ההון ככלי להבנת המגמה הנוכחית

תבניות מסחר בשוק ההון משמשות את הסוחרים ככלי לחיזוי בשוק ההון ולהן שתי פונקציות מרכזיות: להצביע על מהי המגמה הנוכחית והאם יש סימן לשינוי בהמשך.

קרא עוד
משקיע הצופה בנתונים של דוח כספי בצורה תלת מימד

קרנות כספיות – אמצעי חסכון למטרות שונות

 קרנות כספיות הן אמצעי חיסכון למטרות שונות ורבים טוענים כי הן תחליף ראוי לפיקדון בבנק. הפניקס ניהול תיקים מסבירים מה זה קרן כספית והאם היא אכן רלוונטית בימי מיתון.

קרא עוד
בכתבה מידע על הכלים הטכניים הנקראים ממוצעים נעים

ממוצעים נעים – כלים אדירים בזמן של מגמה כיוונית

גלו את הסודות של הכלי הפופולארי הממוצע הנע: למדו היכולות והמגבלות שלו וכיצד הוא מחושב.

קרא עוד
אנליסט סוקר את דוחות הבורסה של הרבעון האחרון בבורסה בארצות הברית

דוחות הרבעון האחרון של 2022 בוול-סטריט, וסיכום השנה

דוחות רבעון אחרון וסיכום שנת 2022 בוול-סטריט, מבט על המגמות, הסקטורים המובילים בשנה החולפת, המדדים העיקריים ועוד.

קרא עוד
קווי מגמה – הפניקס ניהול תיקים

ניתוח גלי המגמה

איך באמצעות ניתוח קווי מגמה וגלים עולים או יורדים נוכל להבין מהי המגמה ומהו מצב הרוח של השוק. המאמר המלא באתר הפניקס ניהול תיקים.

קרא עוד
לוגו סילקון וואלי בנק – silicon valley bank logo

אירועי קריסת הבנקים SVB ו-CS והשפעתם על שוק ההון

למה חשוב לעקוב אחרי מצב הבנקים בארה"ב לאחר אירועי SVB ו-CS ואיך הם משפיעים על תיק ההשקעות? צוות הפניקס ניהול תיקים עם סקירה על מצב הבנקים בארה"ב לאחר אירועי SVB ו-CS.

קרא עוד
קוביות המדמות מצב של עליה וירידה במחיר הזהב

שילוב מעניין של מידע מהמחיר, ומהמומנטום

ניתוח שוק בעזרת שילוב של מגמה, מחיר ומומנטום: ישנה תמיד השאלה אם ניתן לשפר במקצת את המידע שהשוק נותן לנו? כיצד אלמנטים כמו מגמה, מחיר ומומנטום יכולים לעזור לנו?

קרא עוד
תמונה שממחישה את התשואות בקרן גידור בנאמנות

קרנות גידור בנאמנות – כלי השקעה חדש עבור הקהל הרחב

חלק מעולם קרנות הגידור נפתח לציבור הרחב על פי פרמטרים שהוגדרו כגרסה מיוחדת של קרנות הנאמנות. יש לכך מספר יתרונות וחסרונות. לפרטים היכנסו לכתבה הבאה.

קרא עוד
קרנות סל וביצי זהב הממחישות את הקרנות המחקות

קרנות מחקות – כלי פיננסי למעקב אחרי נכסי בסיס

עולם קרנות הנאמנות הישראלי מגוון מאוד והפעם החלטנו לקטלג אותן על פי פרמטר הניהול. אז מה ההבדל בין קרנות נאמנות מנוהלות למחקות? לחצו לקריאה

קרא עוד
הקשר בין המערכת הבנקאית האמריקאית לדולר

מושג חדש: BTFP. מה זה? ואיך הוא עוזר לשוק המניות האמריקאי

תוכנית BTFP: תוכנית הלוואות לבנקים. שבמסגרתה הבנק המרכזי מתמחר את החוב הזה ב-100% מהערך בו הוא נקנה, ולא על פי מחיר השוק, ונותן כנגדו הלוואה.

קרא עוד
כסף מונח על אינדיקטור RSI

כלי מעניין כתוספת לניתוח הפונדמנטלי של השווקים

אינדיקאטור הכוח היחסי (RSI): אחד הכלים שיכולים לעזור ולתת הערכה לגבי חוזקן היחסי של מגמות בשוק ההון.

קרא עוד
אדם המצביע על מי שנמצא בראש הונאת פונזי

תרמית פונזי - איך זה עובד ואיך אפשר להיזהר מהן

הונאת פונזי: ברוב המקרים מובטחת הכנסה שוטפת יפה, ללא מאמץ. את ההשקעה מפקידים אצל המציע, שמצידו אמור לפעול כדי לייצר את ההכנסה המובטחת . אז איפה זה משתבש?

קרא עוד

האמור מובא כשירות ונועד למטרת אינפורמציה כללית בלבד. האמור אינו מהווה בשום צורה שהיא ייעוץ ו/או שיווק השקעות או תחליף לייעוץ ו/או שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, וכן בטרם ביצוע השקעה יש להיוועץ עם גורמים בעלי מומחיות בכל ההיבטים הקשורים בביצוע ההשקעה. אין לראות באמור בסקירה כהמלצה ו/או חוות דעת לביצוע השקעה במוצר כזה או אחר או התייחסות לאופן ניהול תיק ניירות ערך. המסתמך על האמור בסקירה זו עושה כן על אחריותו בלבד ואקסלנס ניהול השקעות וניירות ערך בע"מ ו/או החברות בקבוצת אקסלנס השקעות לא יישאו בכל צורה שהיא בנזק ו/או הפסד שיגרם כתוצאה מכך. קבוצת אקסלנס השקעות, היא חלק מקבוצת הפניקס, העוסקת, בין היתר, בניהול תיקי השקעות, מסחר בניירות ערך, שיווק השקעות, ביצוע פעולות בבורסה, בבנקאות להשקעות, חיתום והפצה להנפקות ועשיית שוק בניירות ערך של חברות שונות ובאג"ח ממשלתיות. לגילוי נאות אודות אקסלנס ניהול השקעות וניירות ערך בע"מ ראו לשונית גילוי נאות באתר החברה בכתובת www.xnes.co.il.